Cześć, po nowym roku będę zmieniał miejsce zamieszkania, i jednocześnie chcę powiększyć swój dorobek akwarystyczny o kolejny zbiornik. Na początku myślałem o zbiorniku 100x40x45 z sumpem, jednak klejenie kolejnego zbiornika z przegrodami i hydraulika trochę kosztuje. A do tego możliwość jakiś przecieków jak i kombinacji z hydrauliką też nie do końca mi się uśmiecha(wiem że dobrze posklejane i wyliczone sumpy sąszczelne i ok, ale jednak w głównej mierze tu chodzi o koszt dodatkowego zbiornika i całej hydrauliki). Dlatego pomyślałem o akwarium 100x50x45 z panelem filtracyjnym z tyłu. Daje to nieporównywalnie większą powierzchnię na media niż w przypadku dwóch kubełków i wydaje się sporo tańsze niż sump czy owe kubły. Nie mam doświadczenia z tego typu akwariami i chciałem zapytać czy Projekt akwarium 100x50x45 z panelem na jego plecach który zajmował by jakieś 15cm jest ok? Widywałem takie akwaria z panelem z boku, ale wolę zabrać sobie głębokość zbiornika niż jego długość. Panel o wymiarach 100x15x45 na tylnej ściance daje 67,5l pojemności brutto, do 225l pojemności brutto całego akwarium, co daje okrągłe 30% powierzchni całości. Chciałem zapytać czy nie jest to trochę przerost formy nad treścią i faktycznie do takiego zbiornika nie wystarczył by mniejszy panel. Jednak lubię nad filtrację, a koszt klejenia z panelem z boku będą podobne więc no. Chciałem też zapytać czy wystarczy podział na 4komory. Pierwsza 20x15 na wlot wody, dwie kolejne 30x15 na ceramikę i ostatnia 20x15 na pompę i grzałkę. Czy może przy wymiarach 30x15x45 lepiej będzie podzielić część na media na trzy komory po 20x15x45? czy to ułatwi przepływ bądź wyeliminuje jakieś martwe strefy czy nie ma się co przejmować i dwie komory 30x15x45 też będą ok?