Stary już temat ale może troszkę pomogę i dla potomności zostanie.
Przeloty przez komin oczywiście dobieramy do wielkości ogólnego zbiornika a więc zazwyczaj są tą 25/32 i 40. Przy zrzucie wody oczywiście koniecznie zakładamy zawór min. kulowy a najlepiej bramowy ale jego koszty będą powalające - zaletą jest jego precyzja. Przy powrocie zawór instaluję tylko po to aby móc w razie potrzeby zamknąć obieg. Niektórzy regulują nim moc pompy dławiąc ją. Lepiej zawór puścić na full a obieg regulować sterowalną pompą. Zdrowiej dla pompy a i ta ciszej wtedy pracuje.
Przelotki na otwory są dostępne w wyżej wymienionych rozmiarach i te tańsze (
AquaMedic - uważam, że rewelacja) to koszt ok 20 zł za szt. a te niby lepsze (VDL) to już i od ~40 zł - 80ł za szt. w górę (nie ma sensu przepłacać).
Kolejna sprawa to nie kombinujemy z żadnymi calami i takie tam aby dopasować się do hydrauliki np. z Castoramy. Rozmiary 25/32/40 (oczywiście są też mniejsze i większe średnice + osprzęt do nich czyli kolanka czy inne zawory bądź zaślepki) to klasyczna hydraulika dostępna nie tylko w sklepach akwarystycznych z morszczyzną (głównie tam jest bo tam się częściej używa sumpów i cena wtedy też jest odpowiednia) ale także i przede wszystkim w dobrych sklepach z osprzętem do basenów
i tam oczywiście często kupimy to wszystko dużo taniej. Czasami tylko może być problem z rozmiarem, gdyż nie każdy sklep ma od ręki te mniejsze
Oczywiście potrzebne będą jeszcze grzebienie (są klejone jak i wsuwane na krawędź szyby), sitka zrzutu i inne rzeczy ale to kwestia kto czego oczekuje.
Zawczasu przy budowaniu hydrauliki można i warto pomyśleć o dorobieniu jednego czy nawet 2-3 bajpasów. Po co? Na wszelki wypadek aby nie było problemu w razie konieczności podłączyć kolejne urządzenie do obiegu np. lampę UV czy inny filtr, który będzie mógł być napędzany pompą powrotu.
Przy projektowaniu komina warto zrobić 3 otwory czyli zrzut, powrót i rewizja. Ten ostatni otwór zabezpieczy nas przed przelaniem głównego zbiornika gdy przeoczymy zapchanie sitka zrzutu.
Dobrze zaprojektowany komin i sump oraz odpowiednie wyregulowanie spowoduje, że nie będzie możliwości przelania całego układu nawet przy wystąpieniu awarii prądu.
Z jednej strony nadmiar wody ma spłynąć do sumpa, który tą bez problemu pomieści jej nadmiar ze zbiornika głównego z drugiej strony pompa ma się zapowietrzyć i wyłączyć w chwili gdy z jakiegoś powodu woda nie będzie chciała spłynąć do sumpa z powodu zatkania otworów zrzutu. Rewizja to taka dodatkowa asekuracja.
Rurki i inne elementy oczywiście odtłuszczamy i kleimy klejem do rurek PVC. Połączenie po wyschnięciu jest bezpieczne dla ryb i innych żywych organizmów.
Pewnie niektórzy zadają sobie pytanie "Ale jakie te średnice rur?"
Rurki dobieramy tak, aby przede wszystkim najmniej dławić samą pompę więc tutaj warto zacząć od niej. Najbardziej popularne pompy na rynku są od firmy Jebao/Jedco przy średnich baniaczkach będą oznaczone DC, DCT i DCP modele 3000 do 6500. Zwykle do pomp np. DC3000 min. rurką jaką warto podłączyć będzie w rozmiarze 20-25 a przy 5000-6500 będzie to 32. Oczywiście pompy występują od mocy od 1200 do 20000 więc jest w czym wybierać.
Większą zawsze można skręcić elektronicznie bez potrzeby jej dławienia zaworem. Warto więc przy zakupie czasem dorzucić te 2-3 dyszki, aby mieć ten zapas mocy przydatny przy napędzaniu urządzeń na bajpasach.