witam wszystkich.
po kilkunastu latach chciałabym wrócić do tego pięknego hobby jakim jest akwarystyka. nie da się nie zauważyć, że przez ten czas w temacie zmieniło się niemal wszystko:) a ja im więcej i dłużej czytam, tym mniej wiem, wydaje się że już nie wystarczy nasypać żwirku i posadzić nurzańców:) a ja jednak chciałabym żeby jego prowadzenie było przyjemnością, a nie codziennym stresującym i kosztownym obowiązkiem pełnym testów i zaworków;) dlatego byłabym ogromnie wdzięczna za weryfikację moich założeń i wszelkie porady:)
wiem, że pewnie wielu zawodowców moje wybory mogą zbulwersować, jednak proszę o wyrozumiałość:) akwarium nie może budzić grozy gabarytami i kosztami, przy jednoczesnym zachowaniu możliwie najwyższego komfortu jego mieszkańców.
moje plany to niewielkie, dość płytkie akwarium otwarte z niewielką przestrzenią dla roślin wyrastających ponad taflę wody
mają to być
rośliny niewymagające, bez rozbudowanego systemu korzeniowego, epifity coś z poniższego zestawu: drobnolistny
Anubias petite,
Micranthemum monte carlo (zaczepione na korzeniach),
Rotala bonsai,
bolbitis,
Hydrocotyle leucocephala, jakieś mchy i
pistia jeśli sobie poradzi. do tego obsada kilku krewetek neocaridina i trzy otoski, kilka ślimaków oraz niewielkie do 12-15 sztuk stadko drobnych rybek - jeśli parametry wody pozwolą to Bystrzyki amandy (chociaż ostatnio doczytałam że to rybki płochliwe więc znowu nie wiem, czy nie popełnię błędu) ale czy korzystając z wody kranowej, dodanie korzeni i lignitu wystarczy na uzyskanie pH dla takich rybek to dopiero testy pokażą
wymiary 60x25x25
akwarium bez
CO2, woda z kranu
1. oświetlenie LED wydaje mi się, że ze względu na kształt akwarium lampki punktowe odpadają, dlatego szukam belki i rozważam np.
aquael leddy slim duo 16W, ale zawieszonej nie bezpośrednio nad taflą wody, a jakieś kilkanaście cm nad akwarium, żeby doświetlało też
rośliny pływające - czy to wystarczy?
2. filtr kubełkowy
AQUAEL MULTIKANI 800 z mediami ceramicznymi, które pozwolą na rozwój bakterii (czytałam że Neo Media Soft pomaga obniżyć pH, ale czy to prawda?) plus wkład węglowy, bo to z kolei podobno pomaga zredukować zabarwienie wody od zatopionych korzeni? czy nie będzie za mocny dla małych rybek i czy mam szansę na czystą wodę, czy to będzie herbata?
oczywiście w akwarium będzie grzałka dostosowana mocą myślę, że 30W wystarczy do mieszkania z CO, dla utrzymania temperatury 23-25 st.C. w 37 litrowym zbiorniku
3. podłoże - tu mam największy problem. nie planuję roślin o bogatych systemach korzeniowych, raczej epifity i takie, które mogą rosnąć na dekoracjach, czy zatem koniecznie muszę dawać żyzne podłoże czy raczej stosować jakieś nawozy do wody od czasu do czasu? ziemia ogrodowa polecana do zbiorników LT wydaje mi się zupełnie nieprzewidywalna, substraty aktywne - obawiam się, że przy niskim oświetleniu i braku podaży
CO2 wyrządzić mogą więcej szkody niż pożytku. zależy mi na tym żeby to było podłoże porowate - korzystne dla bakterii. myślałam o podłożu wulkanicznym albo wysypaniu bazaltowego lub rzecznego żwirku, pod który dałabym substrat nieaktywny - dla bakterii. czy jednak lepiej byłoby dać na tylną ścianę akwarium podłoże
Amazonia lub
Aquatic Nature? bo one z kolei pomogą zbić pH. (pytanie jeszcze na jak długo??) w celu zbicia pH właśnie chciałabym dodać do akwarium lignit - w postaci podkładu pod żwir na przykład i korzenie, myślałam nawet o wysypaniu dna seramisem do hodowli roślin
bardzo proszę przede wszystkim o poradę jakie podłoże wybrać żeby taki zbiorniczek miał szansę przetrwać przy tygodniowych podmianach wody i umiarkowanym karmieniu bez rozwiązań HT. za wszelkie uwagi będą ogromnie wdzięczna!
pozdrawiam