Strona internetowa autora artykułu: kliknij


Herbaciarnia Galeria Przyrody
Spis treści

O Herbaciarni "Galeria Przyrody" - Dariusz Józefczyk

Nowe odmiany mchów i Microsorum spotykane w akwariach roślinnych - Piotr Baszucki

Style kompozycyjne w Nature Aquarium: Iwagumi, Ryuboku, Mizube - Grzegorz Guzik

Przygotowanie akwarium do konkursu fotograficznego - Arkadiusz Siurda

Rozstrzygnięcie konkursu na najładniejsze akwarium oraz na zdjęcie makro

Kilka zdjęć z Herbaciarni "Galeria Przyrody"

Każdy uczestnik otrzymał identyfikator oraz breloczek
15 września 2007 roku w Krakowie odbył się zlot Klubu Miłośników Roślin Wodnych. Jest to już piąte spotkanie. W tym roku odbyło się w Herbaciarni "Galeria Przyrody" (Google Maps). W spotkaniu uczestniczyły 23 osoby. Każdy z uczestników dostał identyfikator oraz pamiątkowy breloczek. Szkoda, że na identyfikatorach zabrakło nicków z forum. W programie zlotu były przewidziane prelekcje oraz rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego.

Spotkanie rozpoczęło się od przemówienia dr Ryszarda Kamińskiego. Następnie właściciel "Galerii Przyrody" Dariusz Józefczyk opowiedział o historii powstania tego miejsca. Inspiracją do jego utworzenia była japońska Nature Aquarium Gallery. Główną ideą przyświecającą temu projektowi jest propagowanie akwarystyki. Początkowo była to jedynie wystawa. Prezentowane były również mrówki, owady, więcej było terrariów z gadami oraz akwariów. Z czasem galeria przekształciła się w kawiarnię o niepowtarzalnym charakterze. Herbaciarnia czynna jest w godzinach 12-19 (do ostatniego klienta), planowane jest jednak wydłużenie godzin otwarcia.

Dariusz Józefczyk opowiada o Galerii Przyrody

Obecnie znajduje się tam 8 akwariów (w tym jedno morskie) oraz 2 terraria. Łączny litraż akwariów przekracza 2500 litrów. Wszystkie akwaria obsługiwane są "od tyłu". Oświetlane są świetlówkami T5. Filtrację stanowią "kubełki". Zbiorniki są nawożone minimalnymi dawkami. Ich obsługą zajmuje się jedna osoba - Darek. Każdego kto będzie akurat w Krakowie zachęcam do odwiedzenia tego miejsca. Znajduje się ono tuż przy rynku, przy ulicy Studenckiej 15.

W przerwach między prelekcjami dostępny był poczęstunek

Pierwsza prelekcja zatytułowana "Nowe odmiany mchów i Microsorum spotykane w akwariach roślinnych" została wygłoszona przez Piotra Baszuckiego. Zgodnie z tym, co mówił Piotr, identyfikacja mchów sprawia hodowcom ogromne problemy i wymaga wykorzystania mikroskopu. Do rozpoznania gatunku potrzebny jest sporofit, który najczęściej wyrasta tylko w warunkach naturalnych. Ponadto dość rzadko w Polsce podejmowane są badania mchów (gatunki nie mają dużego wpływu na ekologię, więc jest to nieopłacalne). Mimo to, ze względu na ich bardzo atrakcyjny wygląd, są chętnie hodowane w akwariach.

Piotr Baszucki w trakcje prelekcji o mchach i microsoriach

W naturze mchy występują w 2 formach: podwodnej i nadwodnej. Nie wszystkie mogą jednak żyć w stałym zanurzeniu (niektóre są w stanie przeżyć tylko przez kilka miesięcy pod wodą np. część mchów z rodzaju Taxiphyllum). Mchy są łatwe w utrzymaniu - nie mają dużych wymagań dot. oświetlenia i są dość wytrzymałe. Stanowią świetne zestawienie z roślinami czerwonymi, jasnymi czy Microsoriami, Anubiasami. O ile nie zaczną porastać ich glony wyglądają bardzo atrakcyjnie. Roślina ta jest chętnie wykorzystywana na wystawach przy aranżacji akwariów, gdyż przed wystawą można ją ładnie wyhodować np. przyczepioną do kamienia, po to by następnie jedynie umieścić ją w baniaku. Dobry efekt jest gwarantowany. Mchy są także w stanie dobrze znieść nawet kilkudniowy transport. Krótka charakterystyka mchów występujących na polskim rynku:

- Rodzaj Vesicularia - brak żebrowania, liście ułożone dość gęsto, komórki liści zbite i podłużne.

- Mech jawajski - Java moss - Taxiphyllum babieri - jest to najpopularniejszy mech wykorzystywany w akwarystyce.
Często mylnie nazywany przez hodowców, jak również w literaturze Vesicularia dubyana. Na brzegach listków
charakterystyczne żebrowanie (jak u wszystkich gatunków z rodzaju Taxiphyllum w odróżnieniu od rodzaju Vesicularia). Mchy z rodzaju Taxiphullum przy potarciu o palce są bardziej szorstkie niż te z rodzaju Vesicularia.

- Creepeing moss

- Flame moss - Taxiphyllum sp. - przypomina płomień świecy, rośnie pionowo w górę.

- Willow moss - Fontinalis hypnoides - najpopularniejszy wśród mchów zdrojków, nie utrzymuje się w akwarium przez cały rok. Zdrojki występują też w Polsce - są pod ochroną! ma małe wymagania, może rosnąć w chłodnej wodzie.

- Taiwan moss - Taxiphyllum alternans - trudny do odróżnienia od Christmas moss, tworzy charakterystyczne rozgałęzienia w postaci trójkąta równoramiennego.

- Mini Taiwan moss - Isopterygium sp. - rozgałęzienia są prostopadłe do gałązki głównej, troszkę większy pokrojowo od Taiwan moss.

- Phoenix moss (Phoenix Tail moss, US fissidens) - Fissidens fontanus - przypomina lisi ogon, bardzo wolno rośnie, jest dość mały, tworzy gęste, zbite darnie, bardzo chętnie przyczepia się do wszelkich powierzchni, pięknie się prezentuje, rośnie strzeliście w górę.

- Giant moss - Taxiphyllum sp. - podobny do Taiwan moss, jest nieco większy, gałązki w charakterystyczny sposób skręcają w jedną stronę.

- Peacock moss - Taxiphyllum sp. - przypomina pokrojem ogon pawia, bardzo podobny do Taiwana (Taiwan bardziej strzelisty), zbite darnie.

- Spiky moss - Taxiphyllum sp. - podobny do Taiwana, listki są bardziej wydłużone, lancetowate, rośnie bardziej chaotycznie, w różnych kierunkach.

- Singapore moss - Vesicularia dubyana - przypomina mech Taiwan, gałązki skręcają, są bardziej zwarte.

- Weeping moss - Vesicularia ferriei - bardzo ładnie zwiesza się z kamieni, korzeni, rośnie zawsze w dół.

- Green Sock moss - Taxiphyllum sp. - nowy, bardzo rzadki mech.

- Erect moss - Vesicularia reticulata - rośnie strzeliście w górę, często sporofity wyrastają w akwariach, nad wodą, ciężki w utrzymaniu, gdyż jego dolna część obumiera w wyniku zbyt małej ilości światła.

- Christmas moss - Vesicualria montagnei - charakterystyczny mech, trudno go pomylić.

- Stringy moss (japan moss) - Leptodictyum riparium - ciężko go utrzymać dłużej niż kilka miesięcy w akwarium, rośnie pionowo w górę, łodyżki mają bardzo mało rozgałęzień i zawsze na końcu występuje charakterystyczny czarny punkt.

- Woody moss - Climacium sp. - łodyżki ciemniejsze niż odrosty.


Podany został również sposób na pozbycie się glonów z mchów: należy przygotować pięcioprocentowy roztwór środka wybielającego. W takiej cieczy robimy dwuminutowe kąpiele mchom. Nie ma to żadnego wpływu na mchy, glony natomiast obumierają.

W przypadku mchów trzeba uważać na kosiarki oraz krewetki Amano, które mogą je niszczyć.

Ponadto Piotr powiedział jak można stworzyć tło z mchu oraz pokrótce przedstawił stosowane przez akwarystów gatunki Microsorium. Wszystkie omawiane gatunki opatrzone były zdjęciami.

Oto ręce tworzące najlepsze zbiorniki w duchu Nature Aquarium w Polsce

Druga prelekcja pt. "Style kompozycyjne w Nature Aquarium: Iwagumi, Ryuboku, Mizube" została przygotowana przez Grzegorza Guzika. Autor uprzedził słuchaczy, iż jako "prosty matematyk" lubi popadać w dygresje. I rzeczywiście, zaplanowana na godzinę prelekcja wydłużyła się do półtorej godziny. Na szczęście słuchacze nie pozwolili mu na tym poprzestać i posypały się pytania. Zarówno temat jak i jego omówienie wypadły bardzo ciekawie.

Jako że sztukę akwarystyki naturalnej zapoczątkował pan Takashi Amano to Grzegorz w swej prezentacji zdecydował się omówić temat na przykładach prac twórcy tego stylu. Niestety, nie posiadam tych pięknych zdjęć, które zostały zaprezentowane w trakcie prelekcji, toteż nie jestem w stanie w sposób zrozumiały dla odbiorcy przytoczyć interpretacji poszczególnych dzieł pana Amano. Postaram się jednak wypisać główne zasady, o których mówił Grzegorz.

Akwarium naturalne zawsze bierze początek z natury. Dlatego często kompozycje akwarystyczne stanowią na małej przestrzeni odwzorowanie pejzażu natury, fragmentu przyrody. Taka sama idea przyświeca tradycyjnemu ogrodnictwu japońskiemu, które wraz z filozofią zen wywarło największy wpływ na akwarystykę naturalną. Ważne jest, aby w małej przestrzeni "zamknąć" coś większego, jakąś naturalną równowagę między różnymi elementami. Dzięki temu zamknięta w szkle malutka przestrzeń ma sprawiać wrażenie znacznie większej niż jest w rzeczywistości. Istotne jest również to, co odróżnia sztukę Amano od akwariów holenderskich, czyli zrównoważenie roślin oraz równie ważnych elementów martwych. Akwaria holenderskie wyglądają jak dywan kwiatowy natomiast w przypadku akwariów naturalnych równie ważne są martwe elementy tj. korzenie, kamienie, piaski, miejsca odsłoniętego podłoża.

Krótka medytacja zgodnie z filozofią zen

Iwagumi to kompozycja oparta na kamieniach. Iwagumi oznacza po japońsku kamień, kamienie. Tworząc Iwagumi kamienie układamy w grupach. Na ogół ilość grup, jak również ilość kamieni w grupie powinna być nieparzysta. W przypadku trzech grupy kamieni powinny być one tak ustawione, aby patrząc z góry ich środki optyczne tworzyły wierzchołki trójkąta o bokach różnej długości. Najbardziej charakterystyczny, tradycyjny układ składa się z trzech kamieni - Sanzon Iwagumi (tu także obowiązuje zasada trójkąta różnobocznego). Taki układ możemy z powodzeniem stosować w małych zbiornikach. Kamienie nie powinny wychodzić ponad powierzchnię wody. W danej grupie rozpoczynamy komponowanie od głównego kamienia. Szukamy odpowiedniej jego twarzy tj. strony, z której najlepiej się prezentuje - niektóre kamienie mogą mieć kilka twarzy. Wszystkie pozostałe kamienie powinny być mniejsze i równoważyć, dopełniać kamień centralny. Mimo częstego ustawienia głównego kamienia w środku, kompozycja powinna wyglądać asymetrycznie. Zastosowanie tylko jednego kamienia często nie wygląda naturalnie. W przypadku zastosowania jednego gatunku rośliny lepiej zdecydować się również na jeden gatunek ryb. Jeżeli stosujemy więcej gatunków roślin, szczególnie kolorowych, to często grupa ryb złożona z większej ilości gatunków może się lepiej prezentować. W takim wypadku staramy się stosować ryby kontrastujące, o odmiennym ubarwieniu. Pan Amano rzadko miesza w swoich zbiornikach ryby z różnych kontynentów. W przypadków akwariów większych, panoramicznych możemy, a wręcz musimy zastosować większą ilość skały i ilość grup skał. Grupy - tak jak i kamienie w grupach - powinny się dopełniać. Podłoże układamy tak, aby z tyłu leżała jego grubsza warstwa, tworząc w ten sposób spad ku przodowi. W przypadku jednej grupy kamieni najczęściej nie potrzeba żadnych dodatkowych zabiegów z ułożeniem podłoża. Jeżeli mamy do czynienia z większą ilością grup kamieni, to tam gdzie mają być one zlokalizowane nasypujemy więcej podłoża w celu stworzenia wrażenia głębi. Kamienie nie powinny wyglądać tak, jakby ktoś je położył na kompozycji roślinnej. Powinny być wtopione w otaczające je rośliny. W tym celu przy samych kamieniach często stosujemy rośliny nieco wyższe niż te, które je otaczają. Na początku sadzimy rośliny w jakichś określonych granicach, jednak w miarę rośnięcia powinniśmy pozwolić im na to, aby w pewnych (właściwych) miejscach zaczęły się ze sobą przenikać. Pomoże nam to uzyskać wrażenie naturalności.

Grzegorz Guzik na planie trójkąta o bokach różnej długości

Ryuboku to kompozycja oparta na drewnie. Często kojarzy się ze sporą ilością kolorowych roślin - nie jest jednak to wyznacznik tego stylu. Kompozycje ubogie w środki też są popularne. Korzenie stanowią tu bardzo ważna rolę, są faktycznie szkieletem całej kompozycji, nawet w przypadku występowania dużej ilości gatunków różnokolorowych roślin. Tak jak w naturze korzenie nigdy nie są w pełni odsłonięte a stanowią szkielet dla innych środków wyrazu. Nie starajmy się wobec tego na siłę eksponować elementów dekoracyjnych. Korzenie układać możemy na wiele sposobów. Charakterystycznym układem dla wielu kompozycji Amano są korzenie po prawej i lewej stronie zbiornika wznoszące się do góry i skupiające wzrok widza w centralnej części. W Ryuboku możemy też zestawiać korzenie z kamieniami. W naturze takie połączenie wygląda bardzo naturalnie, jednak kompozycyjne zrównoważenie ich w akwarium jest nieraz bardzo trudne. Czasem korzenie oparte są na grupie kamieni, które ułożone są w sposób sugerujący, że nie zostały w ogóle ułożone, a jedynie "wrzucone do akwarium". Korzysta się w takim wypadku z mniejszych gęsto ułożonych na podłożu i wciśniętych między korzenie skałek. Pozwalamy im zarosnąć roślinami tak, by jedynie gdzieniegdzie wychylały się z flory. W przedniej części zbiornika może utworzyć plażę usypaną z jasnych piasków. W takim wypadku zwykłe podłoże, na którym zgromadzone są rośliny, mieści się w tylnej części akwarium. Czasami między korzeniami pozostawiamy niezarośniętą część, dzięki czemu uzyskujemy efekt głębi. W przypadku wykorzystania plaży możemy pozwolić jej wlać się w tą niezarośniętą przestrzeń.

Mizube to pewien typ zbiornika otwartego. Często kojarzy nam się z wystającymi z wody korzeniami. Mizube powstało jako wariacja Ryuboku. Akwarium ze swej istoty jest zamkniętym w szkle światem. W przypadku Mizube świat zamknięty w akwarium zaczyna przenikać w przestrzeń naszego codziennego życia. Jest on jednak daleki od palandarium czy nurtu bonsai aquarium. Z wody wystawać mogą nie tylko korzenie - również roślinom możemy pozwolić wychodzić na zewnątrz. Czasem na korzeniach w części nadwodnej szczepi się tuż przy powierzchni wody rośliny takie jak np. Filodendron, Hydera helix, Scindapsus. Do szczepki przykładamy trochę mchu i przywiązujemy nitką do korzenia.

Oczywiście, jak to z zasadami bywa tworzą pewien kanon, jednak czasem warto pozwolić sobie na odstępstwa od nich. Kiedy tworzymy, opieramy się na kanonie, wiedzy, a potem, jeżeli mamy ją opanowaną, możemy pozwolić sobie na wariacje, które czasem są dalekie od zasad.

W typowym zbiorniku Amano przednia ściana ma proporcje 2:1 np. 60x30x36h (64,8l). W swych kompozycjach artysta często stosuje białe tła. Jeśli odbiorca usypia przed akwarium, to wg Amano można mówić o idealnej kompozycji zbiornika.

Po prelekcji nastał czas na pytania, których nie brakowało przez kolejne pół godziny.

Ostatnią prelekcję "Przygotowanie akwarium do konkursu fotograficznego. Informacje o aktualnych konkursach na najlepsze akwarium roślinne" przedstawił Arkadiusz Siurda. Między innymi ze względu na tę prelekcję zdecydowałem się przyjechać do Krakowa. Spodziewałem się, że w ramach przygotowania zostanie bardziej szczegółowo omówiona kwestia czynności przygotowawczych związanych ze zrobieniem zdjęcia aż do momentu wciśnięcia spustu migawki lub nawet aż po obróbkę komputerową zdjęcia, czyli aż do momentu, gdy zdjęcie gotowe będzie do wysłania na tytułowy "konkurs fotograficzny". Muszę przyznać, że pod tym względem czułem mały niedosyt. Mimo to pojawiło się dużo innych praktycznych wskazówek:
- zakładanie zbiornika zaplanuj odpowiednio wcześnie, abyś zdążył ukończyć swoje dzieło przed konkursem - nawet na pół roku lub wcześniej,
- zbiornik zakładaj w oparciu o rośliny łatwe w hodowli, szybko rosnące, a następnie w miarę stabilizacji warunków w zbiorniku zamieniaj je roślinami docelowymi,
- na około 6-8 tygodni przed zaplanowaną sesją zdjęciową dobrze jest mieć już w zbiorniku gotowe docelowe rośliny; czas ten pozwoli na 2-3 krotne przycięcie ich - ostateczne uformowanie i zagęszczenie,
- wykonuj zdjęcia swojemu zbiornikowi w miarę na bieżąco - jak najczęściej, gdyż może się okazać, że np.: na tydzień przed zaplanowaną sesją zbiornik będzie wyglądać lepiej - pozwoli nam to wybrać zdjęcie, na którym prezentuje się on najbardziej okazale,
- w przypadku mocno oświetlonego zbiornika, czasami wyłączenie części światła może pomóc z problemem przepaleń na zdjęciu,
- poznaj fotografa-akwarystę profesjonalistę, on zrobi zdjęcie lepiej niż Ty i będzie dysponować odpowiednim, drogim sprzętem,
- jeżeli istnieje taka możliwość, starajmy się unikać trybów automatycznych w aparacie na rzecz trybu manualnego, pozwalającego w pełni kontrolować ustawienia (automatyka często myli się przy robieniu zdjęć akwarium),
- nigdy nie używaj wbudowanego flasza,
- zdjęcia wykonuj wieczorem przy wyłączonych wszelkich innych źródłach światła w pokoju,
- przed wykonaniem zdjęcia wyjmij sprzęt techniczny z akwarium (tyczy się to również szklanego dyfuzora marki X przyczepionego do przedniej szyby - sprzętem pochwalić się można w opisie zbiornika),
- pozbądź się błony białkowej, na której mogą zbierać się bąbelki powietrza,
- wyczyść szyby w akwarium,
- wyłącz na pół godziny przed sesją światło - pozwoli to ograniczyć nieprzyjemny efekt bąbelkowania roślin na zdjęciu,
- dopasuj obsadę ryb do zbiornika.


Arkadiusz Siurda w trakcie prelekcji o przygotowaniu akwarium do konkursu fotograficznego

Po prelekcjach zaplanowane było ogłoszenie wyników konkursu fotograficznego w kategoriach: "Najładniejsze akwarium roślinne" oraz "Zdjęcie makro". W pierwszej kategorii wygrał zbiornik Sergiusza Kowalewa. W drugiej kategorii wygrało zdjęcie przedstawiające roślinę Riccia fluitans (wgłębka wodna) Dariusza Gajusia. Zwycięscy otrzymali zbiorniki wykonane ze szkła opti-white oraz drobne szklane akcesoria akwarystyczne. Szkoda, że zaprezentowane zostały jedynie te dwie prace. Gratuluję zwycięzcom!

Sergiusz Kowalew - zwycięzca konkursu na

Zdjęcie zwycięskiego zbiornika (zamieszczone za zgodą autora)

Pozostałe zdjęcia z kategorii makro

Na zakończenie spotkania KMRW każdy uczestnik otrzymał pamiątkowy certyfikat poświadczający udział w zlocie.

Każdy uczestnik otrzymał pamiątkowy Certyfikat KMRW

Niestety wraz z zakończeniem części oficjalnej, godzina odjazdu mojego pociągu zaczęła się nieubłaganie zbliżać. Nie mogłem dalej uczestniczyć w spotkaniu, które przeniosło się do zaprzyjaźnionego sklepu akwarystycznego, a następnie do restauracji.

Na zakończenie relacji, kilka zdjęć przedstawiających Galerię Przyrody oraz znajdujące się tam zbiorniki i ich mieszkańców:


Poniżej pozostałe zdjęcia ze spotkania





zbiornik z Tropheusami (350l)





Gymnocorymbus ternetzi

Akwarium morskie (680l)

Akwarium morskie (680l) po włączeniu światła

Pterosynchiropus splendidus

Największe akwarium (750l)

Fragment zbiornika

Hasemania nana

Nematobrycon palmeri

Hasemania nana

Barbus titteya

Hasemania nana

Bardzo ciekawy zbiornik - 130l, 23cm szerokości

Fragment zbiornika

Rasbora borapetensis

Jedna z dwóch sal





Nieakwarystyczny pensjonariusz Galerii Przyrody zastygł na czas prezentacji Grzegorza Guzika

Przeczytaj także

Pokarmy i preparaty ReptiZoo dla gadów i płazów
Pokarmy i preparaty ReptiZoo dla gadów i płazów
Miło nam poinformować, że od oferty sklepu dołączyły pokarmy i prearaty dla gadów i płazów marki ReptiZoo. Jako lider w branży...
Zestawy Bio-CO2 marki Fluval
Zestawy Bio-CO2 marki Fluval
Do folderu produktów marki Fluval, znanej z niezawodych filtrów zewnętrznych, dołączyły zestawy Bio-CO2. Całkowicie nowy system Fluval Bio-...
Tutorial ADA 120x50x50cm
Tutorial ADA 120x50x50cm
Zapraszamy do obejrzenia tutoriala z zakładania akwarium roślinnego o wymiarach 120x50x50cm w siedzibie ADA. Mimo użycia mało efektownych ska...
2214 - nowy model filtra Eheim z serii Classic
2214 - nowy model filtra Eheim z serii Classic
Miło nam poinformować o wprowadzeniu do oferty najnowszego modelu filtra Eheim z serii Classic o kodzie 2214. Innowacyjny rozwój sprawdzonej...
Chris Lukhaup: Nanoakwarium słodkowodne
Chris Lukhaup: Nanoakwarium słodkowodne
Miło nam poinformować o pojawieniu się na rynku kolejnej ciekawej pozycji książkowej. Nakładem wydawnictwa Pet Publications (wydawcy...
Kaskady Aquael FZN PRO
Kaskady Aquael FZN PRO
Do rodziny filtrów kaskadowych FZN dołączyła nowa seria o dumnie brzmiącym przyrostku PRO. Cechą charakterystyczną tych modeli jest niskie...
085l - Studium w Szkarłacie
085l - Studium w Szkarłacie
Zapraszamy do obejrzenia akwarium Forumowicza bloodraven. Zbiornik o pojemności 85l i wymiarach 70x35x35cm został zaaranżowany na podłoż...
Nawożenie metodą GEN - Growthive Excellent Nutrition
Nawożenie metodą GEN - Growthive Excellent Nutrition
Obecnie znanych jest kilka metod nawożenia akwariów roślinnych, jednak to GEN (Growthive Excellent Nutrition) jako metoda nawożenia, wyróż...
Bacopa salzmannii Purple
Bacopa salzmannii Purple
Bacopa salzmanniii "Purple" ma wyraziste purpurowe liście osadzony na jasnozielonych łodygach co tworzy efektowny i oryginalny kontrast wizualny...
Wielki Atlas Roślin akwariowych w języku polskim
Wielki Atlas Roślin akwariowych w języku polskim
Miło nam poinformować o pojawieniu się w druku polskojęzycznego wydania znanej biblii miłośników roślin wodnych - "Aquarienpflanzen"...
Rośliny WIO
Rośliny WIO
Miło nam poinformować o wprowadzeniu do oferty roślin sygnowanych logiem WIO dedykowanych do paludarium, terrarium i aranżacji typu Wabi-Kusa...
Reduktor CO2 Aqua-art do butli SodaStream
Reduktor CO2 Aqua-art do butli SodaStream
Miło nam poinformować o wprowadzeniu do oferty kolejnych nowości marki Aqua-art, wśród nich znalazł się m.in. redkuktor CO2 bo butli...

Baza wiedzy akwarystycznej


 
 Działamy od 2001 roku i wspólnie z ponad
30 tysiącami akwarystów z całej Polski zdobywamy wiedzę i dzielimy się doświadczeniem oraz informujemy o nowościach z branży akwarystycznej.

 
Zapraszamy na Forum Dyskusyjne

Sklep akwarystyczny

Bogata oferta ponad 300 gatunków i odmian roślin.
Ponad 15 000 produktów dostępnych wysyłkowo lub do odbioru osobistego w Krakowie.
Punkt odbiorów: Kraków ul. Młyńska Boczna 5

Czytaj więcej o odbiorze osobistym

 
Copyright © 2001-2024 roslinyakwariowe.pl ®
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, rozpowszechnianie całości lub fragmentów strony zabronione.
           


 
Facebook Login