Witajcie,
Wiem że na taki litraż, spokojnie by starczył kubełek, ale jest w tym zamierzony cel.
Cały czas w planach mam postawienie zbiornika 600-700 litrów, ale to pewnie dopiero po remoncie salonu. Już kiedyś tutaj na forum się orientowałem jaką filtracje wybrać do takiego baniaka. Początkowo myślałem o narurowcu, ale mnie wyprostowaliście, że w roślinnym to się nie sprawdza. Głównie chodziło o degradacje korpusów przy niskim PH. Kilka osób proponowało właśnie sumpa.
Jednak jako, że sumpa nigdy nie miałem i nie wiem jak i z czym to się je to chciałem poznać tą wiedze tajemną
A że brak jakiegokolwiek baniaka w domu nie daje spokoju to będę stawiać w gabinecie swoje stare akwarium, wykorzystując od niego starą szafkę. Nie mam jednak już starego filtra od niego, wiec okazja idealna
Sam zbiornik ma wymiary 120x50x50, będzie odkryty z podwieszaną lampą. Całą hydraulikę wstępnie planuje zrobić na średnicy 25mm napędzana pompą Jebao DCP-3500 (pompa posiada płyną regulacje mocy). Powrót wody planuje też przez przepust w kominie. Przepusty planuje VDL skręcane. Komin planuje zakończyć 4cm poniżej krawędzi akwarium + grzebień. Grzebienie z tego co widziałem mają tak 2,5-3,5cm wysokości co mi daje jeszcze minimum 0,5cm do krawędzi akwarium. Czy to nie za mały zapas na wypadek zatkania się grzebienia?
Spust i rewizja ma być na zasadzie 'Herbie overflow" Poniżej załączam rzut komina od góry
- Komin
- Komin.png (9.16 KiB) Przeglądane 3400 razy
Najniższy element spustu będzie 26cm od krawędzi komina. Oznacza to że z samego komina zleci mi 2,6 * 1,57 * 1,57 = 6,41 czyli około 6,5L wody (oczywiście jeszcze musze uwzględnić to co zaciągnie powrót).
Sam powrót jeszcze nie do końca wiem jak zakończę - to znaczy czy dać 3 kolanka i schować go pod taflą wody, czy może na "loc-line" to zrobić. Ale do obliczeń przyjmuje 2cm spiętrzenia na kominie + 4cm poniżej komina to mi daje 0,6 * 12 * 5 = 36L. Czyli sump łącznie musi przyjąć 36+6,5=42,5L
Jako, że wykorzystuje istniejącą szafkę z pionową przegrodą jestem ograniczony co do wymiarów sumpa. Poniżej załączam jego wymiary patrząc od przodu oraz rozpiskę co gdzie ma być.
-
- Sump - wymiary
-
- Sump - komory
Spust i rewizja będzie w prostej linii do sumpa, bez żadnych łuków ani kolanek. Na spuście tylko dam zawór bramowy to ustawiania wysokości wody w kominie. Na rewizji chyba nie będę dawać żadnego zaworu, bo ona będzie zaraz pod powierzchnią lustra wody. Co najwyżej na powrocie mam w planach zawór kulowy.
Tak jak zaznaczyłem na rysunku - pierwsza komora to filtracja mechaniczna - gąbki różnej gradacji i biobale.
Druga komora to miks ceramiki - mam jeszcze jakieś stare zapasy + coś dokupię. Tutaj tez planowałem na spód dać wężyk z
CO2 zakończony kostką. Czy rozwiązanie będzie miało jakiś negatywny wpływ na filtrację biologiczną? Na zewnętrzny reaktor zbytnio nie mam miejsca.
Trzecia komora - głownie chciałem wyeliminować "wodospad" przez przelew górny i myślałem, żeby po prostu wepchnąć tam kawał gąbki - wyciszy i zmniejszy straty
CO2.
Komora czwarta - pompa + grzałka. Zastanawiam się jeszcze czy tu nie wrzucić woreczków z Purigenem. Czy lepiej, żeby cała woda przez niego przypływała, a nie tylko część? Mogę w tą wąską komorę dać od dołu gąbkę, potem
Purigen i na wierzch znowu gąbkę.
Bufor na odparowaną wodę mam około 20 litrów - zobaczę na ile to starczy. Jeśli zbyt często będę musiał dolewać, będę kombinować z dolewką wody z zbiornika schowanego w drugiej części szafki, ewentualnie może uda mi się doprowadzić sam wężyk z RO, ale to nie wiem jak z mineralizacją tego.
Nad komorami 2-4 mam miejsce na 43L które spłyną po wyłączeniu pompy. Wg. obliczeń powinno starczyć. W zapasie mam i tak jeszcze 2cm do krawędzi sumpa + jeszcze coś się zmieści w pierwszej komorze. (Tak wiem że tam będzie znacznie wyższe spiętrzenie niż na rysunku, ale zawsze coś zostanie miejsca)
Sump oczywiście przykryty, żeby ograniczyć z niego parowanie i ubytek
CO2, ale szafkę i tak planuje wentylować - 2 otwory + wiatraczek wyciągowy
Mam nadzieje że pomimo tak długiego wstępu ktoś dotarł do tego miejsca
Coś już niby wiem, ale mam też sporo pytań i wątpliwości.
- Czy tak jak to planuje to w ogóle ma sens? Chyba nie zrobiłem żadnej gafy
- Przekroje rur - wg reefcentral.com na 1500l/h wystarczy średnica spustu 20mm, a rury 25mm mają fizycznie przekrój wewnętrzny 21mm jak sprawdzałem
- Pompa DCP-3500 - wyszedłem z założenia 5x objętość zbiornika w ciągu godziny, wysokość do górnej krawędzi akwarium od pompy to około 120cm
- Rozstaw i wielkość otworów w kominie - pod uwagę brałem fizyczne rozmiary przepustów, średnice zewnętrzną zaworów, grubość ścian szafki. Ale nie wiem czy są jakieś wytyczne na minimalny rozstaw otworów w szkle? Wydaje mi się, że gdzieś kiedyś natknąłem się na informacje, że minimalna odległość miedzy krawędziami otworów powinna być nie mniejsza niż średnica otworu, a od krawędzi szyby nie mniej niż połowa średnicy. Czy to są wystarczające odległości?
- Wysokość komina, a w zasadzie odległość między krawędzią komina, a akwarium? Planuje 4cm + spiętrzenie na grzebieniu, to poziom wody pewnie będzie jakieś 2-3cm powinno być jeszcze do krawędzi akwarium. Co prawda "podnieść" komin zawsze można, gorzej opuścić.
- Sam grzebień powinien się kończyć poniżej krawędzi akwarium bo jak się zatka to jeszcze ponad nim woda przeleje się do komina - jeśli dam wysoki 3,5cm to 0,5cm przerwy wystarczy?
- Co do samego komina jeszcze - widziałem na zdjęciach, że niektórzy mają wyklejony tłem komin tak samo jak tył akwarium. Czy jest zwykłe tło takie jak się przykleja na zewnątrz do tylnej szyby? Czy to musi być jakaś specjalna folia z klejem wodoodpornym? Przykleja się od wewnątrz czy zewnątrz komina?
- Czy szczeliny dolnych przepustów 3cm będą odpowiednie?
- Czy w sumpie na dnie każdej komory dać jakiś stelaż, żeby media filtracyjne nie dochodziły do samego dna, tylko do krawędzi przegrody? Czy woda będzie wtedy bardziej "płynęła cała powierzchnia komory"?
- Dozowanie CO2 - czy mogę podawać i rozpuszczać CO2 tam gdzie filtracja biologiczna? Czy to będzie miało wpływ na filtracje?
- Czy grzałki do sumpa muszą być jakieś specjalne? - Przeglądałem instrukcje kilku różnych grzałek - zazwyczaj mają zaznaczony minimalny poziom wody, ale jaki jest maksymalny? Sam kabel zasilający może być zanurzony w wodzie? tylko w przypadku grzałek Eheim Thermocontrol E znalazłem rysunek z którego by wynikało że może być max 50cm pod wodą - Strona 2, rysunek CAle w przypadku zwykłej wersji tej bez "E" nie ma już takiego rysunku - czy to rozumieć, że kabel w ogóle nie może być zanurzony, czy że może być bez ograniczeń?
- Lampe UV planuje podłączyć na powrocie jako "bypass" a odcinek "główny" zredukować do 20mm.
- Nie planuje, a pytanie bardziej z ciekawości - jonizator/Twinstar będzie działać schowany w komorze pumpy? Czy żeby miał działał musi być w akwarium głównym?
Z góry dziękuje Wam za pomoc.
Mam nadzieje, że żadnej banalnej gafy nie planuje zrobić takim rozwiązałem. Pojemność sumpa wydaje mi się, że dobrze przeliczyłem i nic się nie przeleje
Jeszcze raz dzięki za wytrwałość w czytaniu tego