Wielki atlas roślin akwariowych - Christel Kasselmann już w języku polskim! KUP TERAZ







Lista działów » Technika » Nawożenie i chemia wody


Problem z roślinami - nawożenie



Metody nawożenia roślin akwariowych. Analiza parametrów wody i dobór właściwych preparatów.



Jak planujesz akwarium roślinne, to nawet musisz. Jednak potestuj te obecne oświetleniowe ledy, czy jest w ogóle dobre dla roślin i jeśli tak, to inwestuj w jeszcze jedną tubę ledów o innej temp barwy, niż obecne białe 7000K, np 6000/6500K. Mieszane będzie zawsze lepsze i pełniejsze, choć do pełni ideału i tak daleko, bo np nie symulują pory dnia, gdzie temperatura barw się zmienia ku cieplejszej barwie o wschodzie i zachodzie. Na razie potestuj te co masz :)

Avatar użytkownika
pgalko
Poznaje temat

Posty: 63
Dołączył: 13 kwi 2010, 00:23
Miasto: Maidenhead, UK

Aktualizuje temat :D

wkoncu pozbylem sie wszystkich młodych glonojadów wraz z parą dorosłych oraz w pełni obsadziłem akwarium roślinami.

dodałem jeszcze jedną lampe o mocy 18w wiec łącznie teraz jest 46w plus lampa z swiatłem czerwono niebieskim.

Finalnie zdecydowałem sie na mineralizator firmy growise. wybrałem ten ponieważ utrzymuje wode na poziomie 8gh i 4kh.

Testy na dzień po sadzeniu i podmianie 20 procent wody wyglądają tak:
No3 – 20
p- 0,5
k- 25
Fe- 0
Ph – 7
Gh – 9
Kh-6
a-12
b-9
ca- 45
mg-9

Załączam zdjęcie jak obecnie wygląda akwarium. z tylu jest jeszcze ludwigia repens oraz limnophilia aromatica która jeszcze się nie przebija. sa to małe sadzonki.

Jak korekt w parametrach sugerujecie ? napewno musze podbic fe oraz p lecz p w makro mam razem z azotem którego z kolei jest zadużo.

Liczę że wszystko idzie już w dobrą stronę :D
Załączniki
20220411_194445.jpg

Hiporafa
Poznaje temat

Posty: 58
Dołączył: 03 mar 2022, 23:09

Generalnie ładnie oświetlone akwarium, zobaczymy, jak ci będą rośliny rosły. Na razie zero nawozów w płynie, najwyżej potas, ale zanim roślinki wystartują, to też nie ma co im lać potasu, jeśli potasu ci nie będzie ubywało, więc możesz łatwo przedawkować. Monitoruj zatem poziomy No3, Fe, P, K przed podawaniem mikro, bo nie możesz dopuścić, by ci algi zapanowały w nowym środowisku. Kiedy NO3 wzrasta pow 20 ppm (do maks 30 ppm), konieczna będzie podmiana wody; chyba że użyjesz specjalne pochłaniacze w postaci wkładów filtracyjnych do usuwania NO3, NO2, NH2 i PO4 z wody. Ja używam w filtrze takiego wkładu: JBL CLEARMEC PLUS WKŁAD DO FILTRA NA NO2,NO3,PO4 w ilości, aby jednak nie pozbawić całej zawartości tych pierwiastków, bo tez są one roślinkom i bakteriom nitrifikacyjnym i denitrifikacyjnym potrzebne, by miały co jeść, więc stosuję tak, aby jakiś poziom bezpieczny NO3 był w słupie wody, to ważne i utrzymuje poziomy NO3 15-25 ppm. Wyższe poziomy NO3 pow 30 ppm nie są wskazane z uwagi na niektóre gatunki ryb, jak np otocinclus. Poziom NO3 pow 20-25 ppm już powoduje naloty na szybach i liściach roślin , a otociunclus źle znosi wyższe poziom NO3 pow 30 ppm, a 40 ppm jest dla nich śmiertelne. Różne gatunki ryb moga mieć różną tolerancję na poziom NO3. Co do NO2 i NH2, to każda ilość jest szkodliwa, ale w zdrowym środowisku ustabilizowanym bakteryjnie, nie ma z tym problemów i testy wykazują zerową lub znikomą ich ilość < 0,05 ppm. Jeśli jest więcej, trzeba sie przyjrzeć, czy jakaś rybka nie zdechła i nie zanieciściła wody, jeśli na te zanieczyszczenie nie wpływa zła jakość wody z innych jeszcze przyczyn, np przekarmiania ryb i nie usuwania resztek pokarmowych, brak podmian wody, czyszczena filtra, czy też brak odmulania widocznego mułu i resztek szczątków roślin czy pokarmu z powierzchni dna

a co to jest to a-12 i b-9 ? witaminyjakieś hehe?

Co do pozostałych pomiarów, nie widzę złych poziomów, wszystko w normie i w normach stosunku Ca do Mg i NO3 oraz K. Jeśłi nieznacznie jest nie zachowana proporcja, to jeszcze nie powód do paniki. proporcje z czasem mogą się zmienić, jak podłoże i warstwa makro z mikro będą się wyczerpywały oraz ilości i pracy w fotosyntezie i rozwoju roślinek oraz jak będzie je regulować proporcja mineralizatora RO do ilości i częstości podnmiany wody w zbiorniku. Ich zmiany mogą zachodzić dynamicznie i oscylacyjnie. Dopiero dłuższa dysproporcja jaichś pierwiastków mogą alarmować nas o zakłuceniu równowagi, kiedy pojawią się np algi. trzeba wowczas znaleźć i wyeliminować przyczynę i skorygować dysproporcje tych stosunków makro i mikro do siebie, gdyż jeśli w wodzie jest czegoś za dużo (oprócz potasu), to wykorzystują to szybko glony lub czasem też i sinice w skrajnych przypadkach. Algi i sinice nie reagują na nadwyżki czy przekroczenia dawek potasu ponad ustalone normy. Algi są obojętne na potas, bo go nie wykorzystują.

Avatar użytkownika
pgalko
Poznaje temat

Posty: 63
Dołączył: 13 kwi 2010, 00:23
Miasto: Maidenhead, UK

Mysle ze podwyzszony poziom no3 moze byc spowodowany tym ze mialem okolo 120 mlodych glonojadow 😁 zobacze czy teraz gdy juz niema tak duzo ryb poziom no3 zacznie spadac wraz z podmianami

Hiporafa
Poznaje temat

Posty: 58
Dołączył: 03 mar 2022, 23:09

Nie wydaje mi się, żeby no3 na poziomie 20 można y było uznać za zbyt wysokie. Moim zdaniem to norma, głowic się można gdyby mocno rosło, bo znaczy że nie jest wchłaniane, bo akurat no3 powinno zdecydowanie ubywać. Choć fakt, obsada pewnie swoje ci wyprodukuje. Filtr to to co wewnątrz akwa? Fe 0 o niczym nie świadczy. Rośliny rosną dobrze?

Wysłane z JSN-L21 przy użyciu aplikacji mobilnej roslinyakwariowe.pl

maroox
Początkujący

Posty: 44
Dołączył: 20 sty 2012, 11:44
Miasto: Wrocław/Strzelin

Tak filtr widac po lewo. Co do roslin to czesc ktora byla w zbiorniku od poaczatku teraz po wzmocnieniu swiatla oraz poprawie parametrow widac ze zaczela pokazywac nowe zdrowe liscie. Reszta jest wsadzona dopiero odponiedzialku wiec czas pokaze. 😁

Hiporafa
Poznaje temat

Posty: 58
Dołączył: 03 mar 2022, 23:09

Ja na twoim miejscu zastosowałbym większy filtr kubełkowy zewn, przynajmniej o wielkości do akwariów 200-300L, więc 2 lub 3 x większy, niż twój zbiornik. Ja przykładowo mam filtr od EHEIM professionel 4+ 600, który wbrew pozorom nie powoduje u mnie żadnego efektu pralki i wiru wody w akwarium 120L, mimo wielkości i mocy pompy :D z przeznaczeniem do akwariów o poj.: 300-600L, więc 3 do 6 razy wydajniejszy, niż do mojego akwarium 120L, bo zaworem przepustnicy na głowicy filtra można nawet zamknąć wypływ wody, np konieczne jest zamknięcie przepustnicy przed etapem czyszczenia filtra aby móc w ogóle wyjąć element zaworowy i odłączyć węże od głowicy filtra. Stosowanie większego modelu filtra ma pewne nie bagatelne zalety. Np, większa moc pompy filtra będzie mniej odbijała się na spadkach ilości wody wypływającej z przewodu wylotowego do akwarium zarówno z biegiem czasu zanieczyszczania sie mediów filtracyjnych i zapychania się ogólnie filtra, jak też przy stosowaniu na wąż wylotowy wody dodatkowych urządzeń takich, jak dyfuzory CO2, grzałki zewn., sterylizatory UV itp, które jednak dają pewien opór przepływu wody, a z większą mocą pompy spadki mocy będzą dużo mniej odczuwalne, co można dodatkowo w miare potzreby skorygować większym otwarciem zaworu na głowicy filtra. Poza tym większy filtr, to więcej miejsca i pojemności filtra na media fltracyjne, a im większa powierzchnia robocza filtracji - bakteryjna i mechaniczna, tym woda jest lepiej filtrowana i oczyszczana, więc nawet specjalnych filtrów do usuwania NO3 i PO4 może nie być potzreby do użycia, bo załatwią to bakterie. Po trzecie, współczynnik wzrostu ceny za litr pojemności filtra większego modelu jest stosunkowo niższy, niż cena za litr pojemności filtra mniejszego modelu. Ponadto filtr o większej mocy pompy może podnosić wodę na wyższy pułap, np 1,5m lub wyżej, więc np może stać dużo poniżej poziomu wody akwarium, które stoi często wyżej na szafce, niż przykładowo filtr zewnętrzny umieszczony na podłodze przy szafce lub pod akwarium w szafce. Warto przed zakupieniem takiego filtra dowiedzieć się właśnie, na jaką wysokość może on pompować wodę i pracować lub ile poniżej poziomu wody w akwarium może on być umiejscowiony. Innymi słowy, im większy model mocy filtra, tym dozwolona różnica poziomów wody akwarium a filtra będzie mogła być wyższa.
Ostatnio edytowano 14 kwi 2022, 10:51 przez pgalko, łącznie edytowano 1 raz

Avatar użytkownika
pgalko
Poznaje temat

Posty: 63
Dołączył: 13 kwi 2010, 00:23
Miasto: Maidenhead, UK

A jaki masz model bo ja zastanawiam sie nad eheim 2422

Hiporafa
Poznaje temat

Posty: 58
Dołączył: 03 mar 2022, 23:09

zrób refresh strony, bo edytowałem i umieściłem już dawno temu ten model filtra :)

2422 to inny model i jest stosunkowo małym filterkiem do 150L, ja bym proponował u ciebie większy, przynajmniej na 250-300L. Mój model 2275 (zawiera 4 koszyki na media filtracyjne; pojemność kubełka 8L) ma chyba wg producenta zastosowanie do zbiorników 250-600L. Ale to minimum 250L, to nie jest prawda, bo można tak regulować, że praktycznie można nawet całkowicie zamknąć odpływ wody i może filtr byc stosowany nawet do mniejszych zbiorników, jak np u mnie. Może zapewne chodzi o skuteczną filtrację wewnątrz filtra, by spełniała to zadanie lepiej, aby był jakis minimalny przepływ wody w nim. Ale ja mam 120L i przepustnicę zawru na głowicy filtra muszę ustawiać zawsze za każdym razem po myciu filtra w połowie, a mam przeciez 120L, więc wyglądałoby na to, że suwak byłby w 20% otwarcia, a nie w połowie 50%. Widzisz, że 50% nie jest to za dużo jak dla mnie. Pewnie różne media filtracyjne, jakie używane są w filtrach, różnie hamują przepływ wody i pomimo, że producent podaje że zastosowanie ma ten model od 250L poj. akwariów, to raczej nie jest to sztywna zasada, czy norma. Nawet do zbiornika 100L też może być ten filtr zastosowany, bo wczesniej miałem 100L akwarium z tym filtrem, nie było żadnych problemów z filtracją dużo mniejszego zbiornika, niż podaje producent :)

Miałem już kilka różnych modeli filtrów zewn, np: JBL CristalProfi e1502, Tetra EX 800 i teraz mam Ehaim professionel 4+ 600 (2275) i z nich najbardziej niezawodny okazuje się być Ehaim, ponieważ już go mam ponad 7 lat i mi jeszcze nie przeciekał, a JBL i Tetra tak po kilku latach użytkowania, mimo, że np Tetre kupiłem ponownie i znów po 2 latach zaczęła pzreciekać. Raz w filtzre Ehaim pro 4+ popsułem urządzenie zaworowe z przepustnicą (suwakiem) przy czyszczeniu tych przewodów i w otworów w zaworach też i musiałem wymienić później cały element. To była moja wina, bo pchałem tam wycior akwarystyczny do czyszczenia przewodów wody i musiał tam utknąć kawałek odłamanego włosia szczotki tego wycioru, bo nie mogłem potem poruszyćć suwakiem przepustnicy zaworu, aby zotworzyć lub zamknąć zawór i nadawał się już tylko do wyrzucenia. Na szczęście znalazłem z używanych ofert na allegro taki sam filtr praktycznie nie użwany, bo produkt był po zwrocie przez uszkodzenie kubełka filtra podczas transportu, ale głowica i cała reszta była nie tknięta i po zakupieniu tego uszkodzonego nowego filtra, miałem praktycznie nową całą głowicę + inne części będą na zapas, jaką użyłem do starego ale całego kubełka i do dziś działa mi bez żadnych więcej problemów. Tak więc, kiedy będziesz czyścić wyciorem przewody, czy to tego czy innego modelu i marki filtra, także kanały przewodowe zaworów, to szczotka wycioru musi przejść całkowicie po prostu na wylot cały przez zawory, aby przy wyjmowaniu szczotki, włoski skierowały się ku górze (w przeciwną stronę do ruchu wycioru przy ciągnięciu druta), bo w przeciwnym wypadku włoski szczotki będą haczyć w tym zaworze o coś i wchodzić w jakieś przestrzenie ruchomych elementów zaworu, jak np mechanizm suwaka zamykania i otwierania zaworu, i mogą się przez to te włoski szczotki wyłamać i utkwić w tych szczelinach blokując całkowicie mechanizm zaworowy do otwierania i zamykania wody. Oczywiście, żeby móc czyścić otwory elementu zawórowego wyciorem, musi on być w pozycji otwarcia :)
Taka to przygoda :)

//edit:
Poniżej dodałem fotki mojego 120L zbiornika i możecie porównać, jak wyglądał po założeniu po 1-3 miesiącach funkcjonowania. Oświetlenie to CHIHIROS LED WRGB II 60, świeci mi do do 50% mocy, bo zredukowałem, żeby mi glony nie rosły, a to w zuopełności wystarczy, gdyż nie mam gazowego CO2, bo mi kiedyś dyfuzory zaczęly cieknąć. parę dni temu zamówiłem nowy, ale inny, zobaczymy, jak długo będzie sprawny.
Zastosowałem UPS do podtrzymania napięcia w przyp braku prądu, bo rzadko się zdarza, ale zdarza, że prąd wyłaczają nie raz nawet na 2 godziny (najdłuższy brak był ok 3 godzin), ale najczęsciej tak do godziny. Ostatnio nie było prądu ok 1,5 godziny. Akumulatory 1200VA, choć już stare, ok 10 lat ma UPS, to trzymają nawet do 2 godzin filtr zewn i wewn. Kiedyś dwa razy dłużej, ale musze chyba wymienić ogniwa w nim. Grzałka i oświetlenie nie mam wpięte pod UPS, ponieważ nie są to niezbędne urządzenia do podtrzymania życia biologicznego w akwarium i w filtrze. Filtr jest najwazniejszy, gdyż bakterie nitrifikacyjne po wyłączeniu filtra, giną po 10-15 minutach i jest katastrofa, jak np mętna woda się robi i szybko spada tlen w wodzie. Brak oświetlenia na godzinkę - dwie, czy nagrzewania wody, to nic złego w akwarium nie robi, a temp spadłaa mi zaledwie o pół stopnia tylko. To jest masa wody i tak szybko temperatura nie spadnie. Kiedyś miałem wpięte jeszcze oświetlenie, ale nie ryzykuję, bo czasami prądu nie ma ponad godzinę. Najdłuższa awaria trwała ok 3 godzin i na szczęście miałem jeszcze w zapasie inny UPS, który dał mi dodatkowe 1,5 godziny pracy, więc 2 godziny + 1,5 godzin, to w sumie mam zapas prądu na 3,5 godzin i jak do tej pory dwa razy się zdarzyło, że musiałem użyć drugi zapasowy UPS :)
Stosuję też mały filterek wewnętrzny dla napowietrzania wody. Nie wiem,. czy to dobre stylistycznie rozwiązanie, ale bardzo skuteczne. kiedyś nie miałem napowietrzania wody, bo roślinki mi tak nabuzowały tlenu, że niemusiałem w ogóle stosować napowietrzania, nawet przez noc, a tlenu spokojnie wystraczało do rana. Dziś nie mogę tego zrobić, bo nie podaję na razie CO2 z butli i mam dużo mniej roślin, jak w jeszcze wcześniejszej aranżacji, kiedy miałem awkarium poprzednio 100L. Na jednym z nich widać 3 krewetki na korzeniach z lewej i wężyk (zielony) którym podawałem CO2 w gazie (do filtra zewn, gdzie uległa 100% rozpuszczeniu 9nie stosowałem dyfuzorów jeszcze wtedy). Brak natleniania, a kondycja akwarium była świetna, dopóki mi sinice nie zaatakowały aranżacji, bo coś zrobiłem nie tak, chyba za dużo nawozu wlewałem i miałem za dużo azotanów w wodzie (krewetki i otoski padły), ponieważ podłoże miałem jałowe, zwykły żwirek, stąd pojawiły sie problemy z sinicami, bo nie chciało mi się tego żwirku tak z raz na rok wypłukać, a ja, jak założyłem akwarium 100L, to tak od wtedy nie zmieniałem i nie płukałem żwirku przez wiele wiele lat, choć odkurzałem dno, ale powierzchniowo tylko z uwagi na rośliny, które omijałem, aż mi pojawiła się w końcu sinica :) Można miec piękne ładne akwarium i pełno roślin oraz CO2, ale jak nie czyścimy dna, nie raz gruntownie, to w końcu pojawi się sinica, nie ma na nią siły. Nic nie pomoże, tylko wymiana żwiru i dezynsekcja wszystkich elementów, grzałki, filtra, wszystkie wkłądy do wymiany wraz z podłożem i roślinami, bo nie ryzykowałem użycia ich ponownie w nowej aranżacji, co widać po nowym zbiorniku 120L jaki kupiłem, gdyz stare akwarium miały wżerki sinic i glonów i tez nie ryzykowałem użycia starego akwarium, bo mimo dezynfekcji nie ma gwarancji, że sinica nie odzyje z tych trudnodosępnych miejsc, jak pod klejem, nie dałbym głowy, że tam środki chemiczne dotarły :)
Z tyłu akwarium widać własnoręcznie zrobione tło z kawałków gałązek korzeni i czciny, która rośnie na pobliskich gliniankach. Aranżacja z ciemnym tłem z płutna ogrodowego jest umieszczona na zewnątrz akwarium z tyłu i sprawia wrażenie, jakby ona była wewnątrz - przedłużenie głębokości widocznego środowiska wodnego.
Kiedyś używałem jonizatora, co widac na starszych fotkach poprzedniego akwarium i użuwałem na początku w nowej aranżacji, bo zdaje to egzamin. Reaktor mi się już utlenił i nie kupywałem nowego, bo szkoda jednak mi było kasy. Podziała pół roku a 150 zł trza było wydać. Może wrócę do jonizatora, bo nie tzreba wówczas używać napowietrzania wody - świetnie natlenia, a efekt mgiełki jest oszałamiający - suswa zaroodniki alg i szkodlliwe patogeny wody, jak wirusy, grzyby, czy pierwotniaki. Jednak na sinice to nie wystarczyło, jak widać, choć sinice pojawiały sie bardzo wolno, aż się przyzwyczaiły, bo nie wyeliminowałem przyczyn sinicy - stare zabrudzone podłoże, nie zmieniane i nie czyszczone latami. Jonizator rybkom, ślimakom i krewetkom nic złego nie czynił, były zdrowe i radosne. Jedynie czerwonogłówka (zwinnik Blehera, inaczej też zwany w handlu Rodostomus) był blady, traicł intensywne zabarwienie czerwonej główki, kiedy używałem jonizatora, nie wiem czemu. Był tez bardziej taie markotne i płochliwsze. Myślę, że nie woda zjonizowana im szkodziła, a może ta mgła, któewj się chyba musiały bać, nie jak inne gatunki rybek. Inne gatunki ryb wręcz nabierały kolorów, jak neon czerwony i były zupełnie zdrowe i się nie lękały tych mikrobąbelków czystego tlenu z reaktorka jonizatora. Jonizator jest vbardzo skutecznym urządzeniem na wszelkeij maści zakwit wody. Właśnie go zakupiłem, kiedy mi woda kwitła i zrobiła się zielona. nie chciałem używać chemi i jopnizator był strzałem w 10, już po pół kilku godzinach woda zrobiła się czysta lekko tylko zmętniała jeszce, a do wieczora, po 6 godzinach, to zupełnie woda stala się czysta, jak kryształ. Jonizator bardzo skuteczny na zakwity, zdał egzamin celująco. Miałem w sumie dwa modele jonizatora, firmy chońskiej Chihiros, a potem kupiłem firmy amerykańskiej Twinstar. Oba były dobre, chiński tylko tańszy. Oba do dziś am, ale brakuje nowego reaktorka, który musiałbym zamówić. R|eaktorek powinien starczyć na rok, bo gdzieś po pół roku trzeba z raz go popddać czyszceniu chemicznemu. Są takie do kupienia torebki z środkiem czyszczącym w sklepach akwarystycznych, ja używałem odkamieniacza do czajników, ale nie wiem, czy to jest to samo, czy lepiej kupić specjalny w sklepie. Niemniej jednak też skuteczny. niestety tylko raz można poddać reaktorek czyszczeniu, b kiedy druty ześniedzieją i zrobią się ciemne, nadaje się już do wyrzucenia, metal może zanieczyszczać wodę. Kiedy jest nowy, ma ochronną białą powłokę i trzeba delikatnie z nim się obchodzić, by tej powłoki nie naruszyć, to będzie dłużej służyć. Na jednym ze zdjęć (widok z góry) widac dobrze ten biały reaktorek.
Załączniki
akwarium120L.jpg
Akwarium 120L (dziś, po 3 latach)
Ch-ros 1.jpg
Akwarium 120L (nowe, po założeniu)
filtr Eheim 2275.jpg
Filtr Eheim 2275
ups.jpg
UPS 1200VA (akumulatory) - trzymają nawet 2 godziny
Ch-ros4.jpg
Poprzednia aranżacja (kiedy było nowe)
akwarium120L-3.jpg
Lampa CHIHIROS LED WRGB II 60
Ch-ros 2.jpg
Poprzednia aranżacja - Lampa od strony górnej - światło mnejszej intensywności automatycznego cyklu dobowego (wieczór)
akwarium120L-2.jpg
Profil z boku (dzisiejsza aranżacja)
CAM00129.jpg
Poprzednie akwarium 100L (1)
CAM00161.jpg
Poprzednie akwarium 100L (2)
CAM00167.jpg
Poprzednie akwarium 100L (3)
CAM00169.jpg
Poprzednie belki oświetleniowe LED (automatyczny cykl dobowy)
IMG_20180827_172359.jpg
Późniejsza aranżacja w poprzednim 100L akwarium
Sinica (foto1).jpg
Sinica (foto1)
Sinica (foto2).jpg
Sinica (foto2)
Sinica (foto3).jpg
Sinica (foto3)
Sinica (foto4).jpg
Sinica (foto4)

Avatar użytkownika
pgalko
Poznaje temat

Posty: 63
Dołączył: 13 kwi 2010, 00:23
Miasto: Maidenhead, UK

#pgalko czytam te Twoje wywody na temat sinicy i nie wiem skąd te pomysły...
Wielokrotnie w różnych akwariach miałem do czynienia z sinicą, wielokrotnie tutaj a forum wiele osób miało sinice, wirlokrotnie z innymi forumowiczami doradzaliśmy osobom z sinicami. Nigdy przez sinice nie zrobiłem żadnego restartu, wyparzania żwiru i innych rzeczy, o których piszesz, to samo dotyczy wielu osób na tym forum nie mniej jednak każdy z nas pozbył się ich co wg. Ciebie jest niemożliwe....

Wysłane z SM-A600FN przy użyciu aplikacji mobilnej roslinyakwariowe.pl
Sprawdź czy Twój doradca posiada zbiornik ,który Ci odpowiada...w innym przypadku uważaj na glony...

gazownik
Z dużym doświadczeniem

Posty: 3355
Dołączył: 24 kwi 2010, 08:13

Tak, ja nie mogłem się ich pozbyć, dopóki nie użyłem preparatu ADA, ale po roku znów wróciły. Wywaliłem więc podłoże i zakupiłem pod rośliny nowe do nowego zbiornika. Przecież nie zmyślam. Może źle z sinicami walczyłem, bo nie gasiłem światła (przy leczeniu preparatem ADA Phyto Git wyłączałem oświetlenie i zaciemniałem pokój) i nie nie pamietam czy wyłaczałem CO2. Wyleczyły się tylko preparatem ADA, bo wczesniej stosowałem kapsułki na sinice z tego sklepu, lecz zniszczyły mi ponad połowę obsady roślin. Zastosowałem te kaspułki ze dwa razy po nawrocie i już do nich nie wrócę. mam preparat ADA w zapasie, kupiłem większe opakowanie 100ml lub 150ml, nie pamietam dokładnie.

Avatar użytkownika
pgalko
Poznaje temat

Posty: 63
Dołączył: 13 kwi 2010, 00:23
Miasto: Maidenhead, UK

Aktualizując temat załączam zdjęcie.
Rośliny zaczynają się ukorzeniać i widać juz u nich wzrosty. Zdecydowałem się na filtr eheim 2424 w srodku 3 gąbki ceramika oraz kuleczki ceramiczne oraz na koniec wata. Na chwile obecną zostawiłem stary filr. Po jakim czasie nowy filtr dojrzeje i bedzie mozna zdemontować stary? w miejsce valisneri planuje zasadzic jeszcze hygrophilie polysperme gdy wyjme juz wewnetrzny filtr.
Załączniki
20220420_190004.jpg

Hiporafa
Poznaje temat

Posty: 58
Dołączył: 03 mar 2022, 23:09

Aktualizacja po dwóch miesiącach od waszej pomocy. Akwarium radzi sobie dobrze. Brak glonów. Jedyny problem to rotala vietnam niechce rosnąć :(.
Załączniki
20220615_133731.jpg

Hiporafa
Poznaje temat

Posty: 58
Dołączył: 03 mar 2022, 23:09

@Hiporafa
Napracowałeś się Kolego, ale efekty są godne podziwu.
Tak trzymać!

FoCuS_PL
Z dużym doświadczeniem

Posty: 2489
Dołączył: 04 kwi 2019, 11:12

Cześć, chciałbym odświeżyć temat. Akwarium na chwile obecną wygląda następująco.
Parametry jakie mam to:
Fe-0,1
p-0,25
n-5
gh-7
kh-4
k-15
a-11
ca- 35
mg-10
Jedyny problem jaki posiadam i nie wiem jak się go pozbyć to zielony nalot na szybach pojawia się około 4 dni po podmianie i po tygodniu wygląda jak na zdjęciach poniżej. Jakiś czas temu zacząłem nawozić azot seachemem w którym azot występuje w dwóch formach. Może to być spowodowane rozbieżnością w proporcjach n:p ? Odstawiałem już mikro i problem nie znikł.
Załączniki
20230302_171512.jpg
20230302_171543.jpg
20230222_185756.jpg
20230222_185752.jpg

Hiporafa
Poznaje temat

Posty: 58
Dołączył: 03 mar 2022, 23:09

Chyba ci azotu brakuje
Zwiększ do 10 -15 mg i daj znać
Niektórzy uważają że test zooleka zawyża więc możesz mieć braki

Wysłane z POT-LX1 przy użyciu aplikacji mobilnej roslinyakwariowe.pl

prot
Z dużym doświadczeniem

Posty: 2008
Dołączył: 20 mar 2020, 21:49

To na ile go ustawic bo test mam na no3 i pokazuje 5 ppm a na etykiecie nawozu jest napisane"Ponieważ połowa azotu we Flourish Nitrogen jest w formie azotanu, wiarygodną informację o poziomie tego pierwiastka można otrzymać mnożąc wartość uzyskaną podczas testu na obecność azotanów przez 2."
Wiec wtedy rozumiem to jakby brakowalo mi fosforu 😔

Hiporafa
Poznaje temat

Posty: 58
Dołączył: 03 mar 2022, 23:09

Masz za dużo fosforu i dlatego brakuje ci azotu żeby tego pyłu się pozbyć
Ile masz wody netto w zbiorniku ?

Wysłane z POT-LX1 przy użyciu aplikacji mobilnej roslinyakwariowe.pl

prot
Z dużym doświadczeniem

Posty: 2008
Dołączył: 20 mar 2020, 21:49

około 90 litrów myśle. Czyli no3 podbije do 10 i odstawie lanie fosforu przez tydzien.

Hiporafa
Poznaje temat

Posty: 58
Dołączył: 03 mar 2022, 23:09

1ml flourish nitrogen na 90 l da ci ok 0,8 mg w przeliczeniu na NO3
Spokojnie zmniejsz dawkę fosforu a zwiększ dawkę azotu .
Edyt
Faktycznie możesz przez tydzień nie podawać fosforu a od drugiego tygodnia zmniejszyć dawkę w stosunku do azotu


Wysłane z POT-LX1 przy użyciu aplikacji mobilnej roslinyakwariowe.pl

prot
Z dużym doświadczeniem

Posty: 2008
Dołączył: 20 mar 2020, 21:49











Powiązane tematy
  • Nawożenie metodą GEN - Growthive Excellent Nutrition

    nawozenie-yokuchi-gen.jpg Zapraszam do zapoznania się z artykułem i dyskusji na temat zaproponowanej metody nawożenia: https://www.roslinyakwariowe.pl/artykuly/nawozenie/5340-nawozenie-gen-growthiv...

    Wyświetlenia: 4546 | Odpowiedzi: 65 czytaj więcej...

  • Nawożenie EI

    Jak w temacie czekam na wasze subiektywne opinie czy waszym zdaniem to najlepsza metoda nawozenia ?

    Wyświetlenia: 1435 | Odpowiedzi: 19 czytaj więcej...

  • Nawożenie solami na sucho

    Metoda EI (Estimative Index) jak ktoś jest zainteresowany Sole podajemy 2-4 razy w tygodniu w zależności od zapotrzebowania roślin Podstawa to wysokie poziomy CO2 Dobry obieg wody Duże podmiany wo...

    Wyświetlenia: 698 | Odpowiedzi: 3 czytaj więcej...

  • Nawożenie nawozem Tropica zielony

    Witam, pytanie może dziwne, czy można nawozić zieloną tropicą w dawkach dziennych ? Niby w instrukcji jest napisane raz w tygodniu, czy zrobi to różnice? Mam automatyczny dozownik, który nie ma możliw...

    Wyświetlenia: 1158 | Odpowiedzi: 5 czytaj więcej...

  • Start akwarium a nawożenie

    Cześć, Podsyłam poniżej garść informacji nowo wystartowanego baniaka z prośbą o pomoc/porady: Zbiornik 100x40x40 Podłoże to AF Natural Substrate ok. 2 cm, przysypany AF Lava Soil. Do tego trochę piask...

    Wyświetlenia: 4500 | Odpowiedzi: 31 czytaj więcej...

  • Nawożenie Iwagumi - 120 l - mała ilość roślin

    Cześć, rozpoczynam nowy wątek, aby nie mieszać w innych założonych przeze mnie. Chciałbym rozpocząć nawożenie w moim Iwagumi. Akwarium ma miesiąc i dojrzało. Mam dwa gatunki roślin Eleocharis parvula...

    Wyświetlenia: 2636 | Odpowiedzi: 23 czytaj więcej...

  • Przygotowanie wody do podmian i nawożenie po

    Cześć, zwykle wodę do podmian przygotowuję tak, że do RO dolewam odpowiednio dużo mineralizatora, aby otrzymać założone przeze mnie GH i KH. Następnie podgrzewam sobie dodatkową grzałką wodę w bańkach...

    Wyświetlenia: 966 | Odpowiedzi: 10 czytaj więcej...

  • Problem z roślinkami

    Witam Akwarium 240 lirtrow,2 filtry jbl e-1502. Oświetlenie luwela 1 x led naturę 6500K 21W, 1 x led Day 9000K 21W + sinkor wrb 6000K 40W. Podłoże zwykły żwir. Woda podmieniana co tydzień na ro w ilo...

    Wyświetlenia: 843 | Odpowiedzi: 7 czytaj więcej...

  • Nawożenie MIKRO

    Mam na obecną chwilę wątpliwości jak poprawnie nawozić składnikami mikro. O ile np do żelaza, magnezu, miedzi czy manganu mam testy, o tyle np dla niklu, molibdenu, boru czy cynku (a przecież są jeszc...

    Wyświetlenia: 2566 | Odpowiedzi: 20 czytaj więcej...

  • Aplikacja Tropica 90 dni i nawożenie

    Zainstalowałem aplikację Tropici do prowadzenia akwarium przez pierwsze 90 dni i zauważyłem ciekawą rzecz. Wcześniej zalecali start z nawożeniem dopiero od 21 dnia. W nowej wersji-już od dnia 3 (jeś...

    Wyświetlenia: 942 | Odpowiedzi: 3 czytaj więcej...



Baza wiedzy akwarystycznej


 
  Działamy od 2001 roku i wspólnie z ponad
30 tysiącami akwarystów z całej Polski zdobywamy wiedzę i dzielimy się doświadczeniem oraz informujemy o nowościach z branży
akwarystycznej.

Sklep firmowy

Bogata oferta ponad 300 gatunków i odmian roślin. Ponad 15 000 produktów dostępnych wysyłkowo lub do
odbioru osobistego w Krakowie (obowiązuje rezerwacja).
Punkt odbiorów: Kraków ul. Młyńska Boczna 5



Użytkownicy przeglądający ten dział: HarveyDent, Hultaj i 495 gości

Copyright © 2001-2024 roslinyakwariowe.pl ®
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, rozpowszechnianie całości lub fragmentów strony zabronione.