Masz konto na Forum?     Kupuj taniej o 3% z kodem rabatowym: forumra     
Jesteś tutaj: Serwis Forum Pielęgnacja Glony


Glony w 112l akwarium. Jak z nimi walczyć.



Identyfikacja i walka z glonami i sinicami.
Skuteczne metody zapobiegania. + nowy temat
Od niedawna rozpocząłem przygodę z akwarystyką i wszelkie porady podczas mojej wojny z glonami będą wskazane. Jak do tego czasu wszystko było ok ale coś się pomieszało i coś takiego wyskoczyło. Opis akwarium i zdjęcia poniżej.
Posiadam:
- 112l akwarium (85x35x40)
- oświetlenie T8 2x18W(6500k) ok 11h/24 + T5 1x24W (13000k) ok 9h/24;
- podłoże Aqua art Substrate II z tego co pamiętam (aktywne);
- CO2 ok 63 bąbelek/min 24h/24;
- Filtr zewnętrzny JBL Cristal Profi e901 GREENLINE + deszczownia;
- wkłady standardowe gąbki, micromec i bio ceramika;
- filtracja 24h/24;
- temp. wody 25*C;
- parametry wody takie jakie mogłem zbadać(testy zoolek i JBL):
- KH 5;
- GH 8;
- pH 6,8;
- NH4 0;
- NO2 0;
- Cu 0 (ale tu mógł byćtest przeterminowany);
- NO3 0;
- PO4 0 (ale tu mógł byćtest przeterminowany);
- stosowałem Fe 3ml/dzień, K 2ml/dzień, i Symfonia 1ml/dzień;
- do podmiany używam wody z RO (tylko i wyłącznie z RO, i nie wiem czy to dobrze);
- podmiany robione co tydzień;
- obsada: neon inessa ok 18 szt, razbora galaxy 6 szt, pielęgniczka kakadu 5szt(z wylęgu jeszcze nie wybarwione), otosek6 szt, Amano ok 10szt, i RC ok 8szt,
- karmienie raz dziennie;
- akwarim założone ok. 3 miesiące może dłużej nie pamiętam tak szybko czas leci.
Dziękuję wszystkim za pomoc, porady i poświecenie czasu. Pozdrawiam.
Załączniki
WP_20140519_001.jpg
tak to wyglądało na początku, czysto i przejrzyście.
WP_20140908_003.jpg
a tu już atak czegoś Hygrphila i inne tak wyglądają np Cryptocoryna i Parva
WP_20140908_006.jpg
tutaj widać atak na korzeniu i na trawie
WP_20140915_002.jpg
a tak już wygląda korzeń po czyszczeniu mechanicznym szczoteczką i podmiana wody (RO) ok 30l
WP_20140915_003.jpg
i ostatnia sprawa czemu tak się dzieje że takie bąbelki się zbierają na powierzchni gdzie wcześniej tego nie miałem, ruch dszczownii dość mocny



Długi79
Początkujący
 
Posty: 18
Dołączył: 28 sie 2014, 20:43
Miasto: Brzeg

A podawałeś makro No3 i Po4. Robiąc podmiany z czystego RO wypościłeś zbiornik z nawozów do zera i tu tkwi przyczyna problemów. Podłoże pewnie to co miało już oddało i teraz jest głodówka. Okres od zalania zbiornika idealnie się pokrywa z tym co widzimy.

A z tym CO2 to coś za ostro się rozpędziłeś podając taką wartość tylko w dzień zagazował byś wszystko na amen a mowa 24/24h Jak ktoś w 112l podaje 5b/s to już sporo standardem są 3. Czym zbiornik mocniej zagazowany i oświetlony tym wzrasta spożycie nawozów przez rośliny i zapotrzebowanie na nie.

Daj pod Kryptokoryny i Żabienice kulki w podłoże i pomyśl o nawożeniu.

Bo normalnie od 2 tyg wchodzimy pomału z pełnym nawożeniem. Wodę Ro albo mineralizuj proszkiem albo mieszaj z kranem.
Nie udzielam porad na PW.
https://www.youtube.com/watch?v=aD4SdwjW8g8
https://www.youtube.com/watch?v=_VvspUYMeWk

Zanim zastosujesz się do czyjejś rady zobacz jak to wygląda w zbiorniku u osoby która Ci radzi. Unikaj porad ludzi którzy zbiornik roślinny widzieli na zdjęciu a jest tu kilku takich.


Avatar użytkownika

weder
Z dużym doświadczeniem
 
Posty: 5264
Dołączył: 24 lut 2012, 22:59
Miasto: Gdynia

Nie dawałem innych nawozów oprócz Fe i K, CO2 zwiększałem systematycznie aż do wartości otrzymanej czyli 1b/s (ok 63 do 65 bąbelków leci w ciągu minuty). Co do podmiany to rozumiem żeby mieszać RO z kranówą(do kranówy dodawać jakiś antychlor?) Ostatnio zmniejszyłem ilości światła i przez tydzień nie podawałem żadnych nawozów (bo myślałem że to jest od przenawożenia). Reasumując dodać nawozy o których piszesz, podmiany robić RO+kranówa, moje nawożenie zostawić na takim poziomie jak było i czekać na dalsze efekty. Dzięki



Długi79
Początkujący
 
Posty: 18
Dołączył: 28 sie 2014, 20:43
Miasto: Brzeg

weder, w opisie jest 63b/minutę, więc może jednak za mało CO2? ;) (pomijając resztę rzeczy, o których wspomniałeś)


Avatar użytkownika

Kyle
Stały bywalec
 
Posty: 318
Dołączył: 11 cze 2008, 18:44
Miasto: Szczecin

Długi79 napisał(a):Nie dawałem innych nawozów oprócz Fe i K, CO2 zwiększałem systematycznie aż do wartości otrzymanej czyli 1b/s (ok 63 do 65 bąbelków leci w ciągu minuty). Co do podmiany to rozumiem żeby mieszać RO z kranówą(do kranówy dodawać jakiś antychlor?) Ostatnio zmniejszyłem ilości światła i przez tydzień nie podawałem żadnych nawozów (bo myślałem że to jest od przenawożenia). Reasumując dodać nawozy o których piszesz, podmiany robić RO+kranówa, moje nawożenie zostawić na takim poziomie jak było i czekać na dalsze efekty. Dzięki


Tym zmniejszeniem światła i nawożeniem to sobie Kolego jeszcze pogorszyłeś sprawę. Jeżeli rośliny będą miały to co potrzebują to glony z nimi nie wygrają.Przyczyn powstawania glonów na roślinach należy dopatrywać się w kondycji roślin. Czyli nie ograniczaj nawożenia.
Z czego podajesz ten potas i żelazo?

Avatar użytkownika

dewes
Poznaje temat
 
Posty: 57
Dołączył: 07 lip 2014, 12:42

Kyle napisał(a):weder, w opisie jest 63b/minutę, więc może jednak za mało CO2? ;) (pomijając resztę rzeczy, o których wspomniałeś)


Zgadza się moje niedopatrzenie z przyzwyczajenie odebrałem te 63b jako na sekundę.Bo tak najczęściej się podaję ilość podawanego CO2 . Mało kto przelicza wartość podawania Co2 na minutę.

Spokojnie możesz zwiększyć Co2 do 3 b/s
Nie udzielam porad na PW.
https://www.youtube.com/watch?v=aD4SdwjW8g8
https://www.youtube.com/watch?v=_VvspUYMeWk

Zanim zastosujesz się do czyjejś rady zobacz jak to wygląda w zbiorniku u osoby która Ci radzi. Unikaj porad ludzi którzy zbiornik roślinny widzieli na zdjęciu a jest tu kilku takich.


Avatar użytkownika

weder
Z dużym doświadczeniem
 
Posty: 5264
Dołączył: 24 lut 2012, 22:59
Miasto: Gdynia

weder napisał(a):Spokojnie możesz zwiększyć Co2 do 3 b/s

Ok postaram się zwiększyć CO2.

Kyle napisał(a):Z czego podajesz ten potas i żelazo?

Podaję potas i żelazo z AquaArt Planta Gainer.
Potas 2ml na akwarium, żelazo 1ml na akwarium.



Długi79
Początkujący
 
Posty: 18
Dołączył: 28 sie 2014, 20:43
Miasto: Brzeg

Niestety ja nie dam rady pomóc.Ponieważ w tych nawozach tak naprawdę nie wiadomo jakie stężenia się leje.Jedyne co pozostaje to zastosować się do zaleceń producenta i obserwować co się dzieje i w miarę potrzeb zwiększać dawki.

Avatar użytkownika

dewes
Poznaje temat
 
Posty: 57
Dołączył: 07 lip 2014, 12:42

dewes napisał(a):Niestety ja nie dam rady pomóc.Ponieważ w tych nawozach tak naprawdę nie wiadomo jakie stężenia się leje.Jedyne co pozostaje to zastosować się do zaleceń producenta i obserwować co się dzieje i w miarę potrzeb zwiększać dawki.

Ok spoko dzięki, będę podawał tak jak piszą ewentualnie zwiększę lub zmniejszę ilość.



Długi79
Początkujący
 
Posty: 18
Dołączył: 28 sie 2014, 20:43
Miasto: Brzeg

Potas polecam tak jak na etykiecie, Fe od 1/3 dawki, bo Fe i Micro z AA bardzo lubią się z nitkami ;)


Avatar użytkownika

Kyle
Stały bywalec
 
Posty: 318
Dołączył: 11 cze 2008, 18:44
Miasto: Szczecin

Kyle napisał(a):Potas polecam tak jak na etykiecie, Fe od 1/3 dawki, bo Fe i Micro z AA bardzo lubią się z nitkami ;)

spoko potas daje jak na etykiecie fe pomniejszyłem dawkę, a Nitro mam z EL i podaje 1ml/co drugi dzień, ale zacząłem od wczoraj Nitro.



Długi79
Początkujący
 
Posty: 18
Dołączył: 28 sie 2014, 20:43
Miasto: Brzeg

w sobotę zrobię podmiankę (RO + Kranówa 50/50) wyczyszczę resztki glonów mechanicznie jakąś szczoteczką i zobaczymy co z tego będzie. Jak będzie widać pozytywny wpływ waszych rad wkleję zdjęcia. Dzięki wszystkim za informacje.



Długi79
Początkujący
 
Posty: 18
Dołączył: 28 sie 2014, 20:43
Miasto: Brzeg

dzisiaj podmianka wody 50/50 RO i kranówka (kranówka odstana) podczas podmiany dodałem nawozy zgodnie z zaleceniami producenta Aqua art classic(mikro i makro), CO2 zwiększone, i nie wiem dlaczego takie coś się pojawia jak na zdjęciu.
Załączniki
WP_20140920_001.jpg
WP_20140920_003.jpg



Długi79
Początkujący
 
Posty: 18
Dołączył: 28 sie 2014, 20:43
Miasto: Brzeg

Witam !

Ostatnio w moim baniaczku też miałem problem z glonami. Najpierw wszystko było ok, po założeniu zbiornika trochę zielonych nitek z którymi dałem sobie radę. Katastrofalne zmiany nastąpiły po zmianie nawozu. Glony zaczęły porastać dosłownie wszystko. Myślałem, że zakończy się to restartem ale i tę walkę wygrałem :D Przez tydzień zmniejszyłem światło o 50%, zwiększyłem dozowanie CO2 z butli do 6b/s/24h, dodatkowo lałem carbo 13ml dziennie ( mój zbiornik ma pojemnośc netto około 75 litrów) ale przede wszystkim wróciłem do poprzedniej linii nawożenia. Po około tygodniu glony zaczęły marnieć a po trzech tygodniach zniknęły zupełnie :D


Avatar użytkownika

fari
Poznaje temat
 
Posty: 108
Dołączył: 15 wrz 2013, 13:03

nic ci nie padło przy takim C02 (6b/s) u mnie o już trwa dwa tygodnie. Zwiększyłem CO2 do 2b/s/24h tylko z nawozami się wzbraniam leję nitro i co drugi dzień potas i żelazo, do tego dzisiaj zapodałem z podłoże nawóz, tylko sie zastanawiam żeby z czymś nie przesadzić. Zobaczę co się będzie działo przez kolejny tydzień i zdam relację.



Długi79
Początkujący
 
Posty: 18
Dołączył: 28 sie 2014, 20:43
Miasto: Brzeg

Na dzień dzisiejszy żadna rybcia nie padła a rośliny powoli wracają do formy. W moim baniaku CO2 podaję przez dyfuzor czyli są jakieś tam straty, poza tym napowietrzanie mam nastawione na full.


Avatar użytkownika

fari
Poznaje temat
 
Posty: 108
Dołączył: 15 wrz 2013, 13:03

ok dzięki za odp. Ja przez ten tydzień zobaczę co się będzie działo jak nic nowego się nie pojawi to będzie znak że idzie ku lepszemu. Pozdrawiam



Długi79
Początkujący
 
Posty: 18
Dołączył: 28 sie 2014, 20:43
Miasto: Brzeg

Nie żałuj carbo w płynie, lej na maksa.


Avatar użytkownika

fari
Poznaje temat
 
Posty: 108
Dołączył: 15 wrz 2013, 13:03

to mam zapodawać CO2 z butli i jeszcze carbo w płynie nie za dużo tego będzie?



Długi79
Początkujący
 
Posty: 18
Dołączył: 28 sie 2014, 20:43
Miasto: Brzeg

Ja tak robię i nic się nie dzieje. PH jest w normie, twardość wody też. Podobnie jak Ty do podmian używam wody z RO ale dodaję mineralizatora.


Avatar użytkownika

fari
Poznaje temat
 
Posty: 108
Dołączył: 15 wrz 2013, 13:03

jak na razie lipa :( glony są i nie chcą zniknąć, czekam na carbo w płynie i spróbuję podawać może coś to pomoże i zmniejszę nawożenie i światło do czasu gdy przyjdzie carbo. W dodatku oprócz nitek pojawiły się krasnorosty i z tym chyba będzie ciężko, chyba że macie jakieś sposoby?
Dzięki za wszystkie porady co do walki z tymi niechcianymi gośćmi.



Długi79
Początkujący
 
Posty: 18
Dołączył: 28 sie 2014, 20:43
Miasto: Brzeg

Jeszcze jedno pytanko czy przy podawaniu CO2 z butli 2b/s zapodawć jeszcze CARBO w płynie? (dawka podwójna albo potrójna aby glony zwalczyć-tak wyczytałem tutaj na forum)
Jedni piszą że to zdaje egzamin na niektóre glony i ogólnie wspomaga rozwój roślin.
Co myślicie o tym.



Długi79
Początkujący
 
Posty: 18
Dołączył: 28 sie 2014, 20:43
Miasto: Brzeg

Spokojnie możesz podać przez tydzień podwójną zalecaną dawkę crbo.

Ja jak mam problem to podaję 12ml carbo firmy eay life a normalnie codziennie 5 ml. Na 144l.Dawkę węgla podajemy w zależności od tego ile mamy roślin w zbiorniku.

Działa na krasnale i ogólnie spowalnia rozwój glonów.
Nie udzielam porad na PW.
https://www.youtube.com/watch?v=aD4SdwjW8g8
https://www.youtube.com/watch?v=_VvspUYMeWk

Zanim zastosujesz się do czyjejś rady zobacz jak to wygląda w zbiorniku u osoby która Ci radzi. Unikaj porad ludzi którzy zbiornik roślinny widzieli na zdjęciu a jest tu kilku takich.


Avatar użytkownika

weder
Z dużym doświadczeniem
 
Posty: 5264
Dołączył: 24 lut 2012, 22:59
Miasto: Gdynia

dzięki za odpowiedź właśnie zamawiam z EL Carbo i podam tak jak pisałem podwójną dawkę, mam nadzieję że pomoże:)



Długi79
Początkujący
 
Posty: 18
Dołączył: 28 sie 2014, 20:43
Miasto: Brzeg








Powiązane tematy
  • 2 tygodniowe akwarium 60l problem z glonami

    Akwarium 60x30x36cm Lampa chihiros wrgb 2 slim 100% 8h na dobe Podłoże aktywne H.E.L.P Pod podłożem 4 l pokruszonej lawy Skały 20kg scenery stone Filtr Tetra ex 600 Grzałka aquael 50w nastawiona na 2...

    Wyświetlenia: 6940 | Odpowiedzi: 92 czytaj więcej...

  • Moje akwarium nie działa - potrzebna pomoc

    Hej, Od 1,5 roku prowadze akwarium z bardzo średnimi skutkami. Początkowo akwarium hulało w miare ok - po tym jak z jakiś rok temu przyświeciło słońce miałem wysyp wszystkiego co złe (obecnie przenie...

    Wyświetlenia: 3845 | Odpowiedzi: 34 czytaj więcej...

  • Zielone nitki w akwarium

    Cześć, mam problem z nitkami w akwarium. Prowadzę walkę już od dłuższego czasu i idzie ku lepszemu z większości roślin pousuwałem nitki mechanicznie pod kranem i na nich nitek nie ma. Gorzej jest z tr...

    Wyświetlenia: 1119 | Odpowiedzi: 9 czytaj więcej...

  • Glony w nowej kostce

    Cześć. Wróciłem do zabawy z akwarystyką po dość długiej przerwie. Mam problem z glonami na starcie. Wymiary 30x30x35[cm], czyli ok. 30l. Podłoże QualDrop Platinum soil SUPER POWDER [3l]. Pod podłożem...

    Wyświetlenia: 536 | Odpowiedzi: 3 czytaj więcej...

  • Jak skutecznie zwalczyć krasnorosty?

    Swego czasu prowadziłem skuteczne boje ze spirogyrą, sinicami i innymi. Dzięki praktyce i wiedzy zaczerpnietej m. in. z tego forum pozbyłem się tamtych glonów i trzymając się pewnych zasad sprwiłem, ż...

    Wyświetlenia: 24010 | Odpowiedzi: 59 czytaj więcej...



Recenzje

Ładowanie...

Baza wiedzy akwarystycznej


 
  Działamy od 2001 roku i wspólnie z ponad
30 tysiącami akwarystów z całej Polski zdobywamy wiedzę i dzielimy się doświadczeniem oraz informujemy o nowościach z branży
akwarystycznej.

 

Sklep firmowy

Bogata oferta ponad 300 gatunków i odmian roślin. Ponad 15 000 produktów dostępnych wysyłkowo lub do
odbioru osobistego w Krakowie (obowiązuje rezerwacja).
Punkt odbiorów: Kraków ul. Młyńska Boczna 5



Użytkownicy przeglądający ten dział: Coniaq i 111 gości

Sklep akwarystyczny - produkty ADA (Aqua Deign Amano)
Copyright © 2001-2021 roslinyakwariowe.pl ®
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, rozpowszechnianie całości lub fragmentów strony zabronione.